Warszawo, jeszcze do Ciebie wrócimy...

23 października 2013 roku uczniowie klas pierwszych z Gimnazjum im. Jana Pawła II w Iwinach, udali się do Warszawy na lekcje historii, sztuki i wiedzy o społeczeństwie. Opiekunami byli: Józef Cieśla, Małgorzata Leśniak, Eliza Klityńska, Renata Piętka oraz Marta Butrymowicz. Dydaktyczny cel wyjazdu został w pełni osiągnięty. Dzięki sprzyjającej pogodzie zwiedzanie stolicy Polski było dla uczniów prawdziwą przyjemnością i ogromnym przeżyciem.

Wyruszyliśmy w środę (23 października) po godzinie 6.00. Pożegnała nas, życząc wielu wrażeń, Pani Dyrektor wraz z rodzicami. Do stolicy dotarliśmy przed godziną 15.00. Pierwszym punktem, od którego zaczęliśmy zwiedzanie był Pałac Kultury i Nauki. Wyjechaliśmy windą na trzydzieste piętro, skąd z tarasu widokowego, mogliśmy obserwować tętniącą życiem Warszawę. Następnie przeszliśmy do słynnej galerii "Złote Tarasy" na posiłek. Około godziny 19.00 dotarliśmy do punktu noclegowego - schroniska "Syrenka", gdzie zakwaterowaliśmy się i mogliśmy odpocząć po dniu pełnym wrażeń.

24 października (czwartek) po śniadaniu, ok. godz. 9.30, wyruszyliśmy do Centrum Nauki Kopernik. Jest to wspaniały ośrodek nauki, którego misją jest rozbudzanie ciekawości, wspomaganie samodzielnego poznawania świata i uczenia się oraz inspirowanie dialogu społecznego na temat nauki. Wszyscy mogliśmy poznawać prawa nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń na interaktywnych wystawach. Mieliśmy okazję własnoręcznie dokonywać wielu doświadczeń naukowych, zobaczyć na własne oczy mechanizmy funkcjonowania ludzkiego organizmu, urządzeń, wszechświata i wielu innych aspektów otaczającego nas świata. Po wyjściu z centrum udaliśmy się na Zamek Królewski. Tutaj pani przewodniczka oprowadzała nas po najważniejszych punktach obiektu, opowiadając niezwykłe dzieje zamku oraz jego mieszkańców. Następnie udaliśmy się pod Kolumnę Zygmunta, gdzie czekał na nas przewodnik. Oprowadził on nas po najważniejszych punktach znajdujących się w centrum Warszawy, opowiadając ich historię oraz znaczenie. Dalszą wędrówkę po mieście rozpoczęliśmy od zwiedzania średniowiecznych murów obronnych i najciekawszego ich fragmentu - Barbakanu. Potem wąskimi uliczkami Warszawy udaliśmy się na Rynek Staromiejski. Podziwialiśmy XV wieczne kamienice oraz pomnik Syrenki, który stoi w samym centrum Rynku Starego Miasta. Kolejnym punktem na naszym szlaku była Katedra św. Jana oraz który znajdujący się za Katedrą Plac Kanonia. Pan przewodnik poinformował nas, że nazwa placu nawiązuje do mieszkających w tamtejszych, XVII - wiecznych kamieniczkach księży kanoników. Na Kanonii znajduje się najwęższy dom w Warszawie. Budynek ten ma bramę oraz dwa okna, po jednym na każdym poziomie, a w samym centrum placu stoi dzwon spiżowy z 1646 roku. Wszyscy uczestnicy wycieczki dotykali dzwonu i myśleli o marzeniu, które jak głosi legenda ma się spełnić. Następnie udaliśmy się pod Pałac Prezydencki. Wszyscy byli bardzo podekscytowani i zaciekawieni tym, co dzieje się w tym budynku w dzień powszedni. Około godz. 19.00 zmęczeni, lecz pełni wrażeń, wróciliśmy do schroniska.

Kolejny dzień (25 października), tuż po śniadaniu, zaczęliśmy od zwiedzania Zespołu Pałacowo - Ogrodowego w Łazienkach. Jego architektura w połączeniu z piękną, jesienną pogodą wywarła na nas ogromne wrażenie. Pani przewodniczka w urzekający sposób opowiadała nam o historii Pałacu na Wodzie oraz o jego bezcennych dziełach. Tutaj również mogliśmy podziwiać przepiękny Pomnik Fryderyka Chopina. Następnie pieszo udaliśmy się do Sejmu i Senatu. Trwały jednak obrady i nie było nam dane ich zwiedzić. Jednak wynagrodził nam to spacer do Belwederu, ponieważ mieliśmy okazję na własne oczy zobaczyć Prezydenta Polski - Bronisława Komorowskiego, który pozdrawiał nas machając przyjaźnie w naszym kierunku. Kolejnym etapem naszego zwiedzania był Wilanów. Tutaj przechadzaliśmy się po parku, podziwiając piękno pałacu wilanowskiego. Następnie pojechaliśmy na Cmentarz Powązkowski. Mogliśmy tu zobaczyć groby znanych i zasłużonych Polaków. Zmęczeni, lecz zadowoleni wróciliśmy do "Syrenki".

Ostatniego dnia - w sobotę, 26 października, tuż po śniadaniu i wykwaterowaniu ze schroniska ruszyliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego. Doświadczyliśmy tu mnóstwa wrażeń: chwil pełnych wzruszeń, smutku i radości oraz dumy, że jesteśmy Polakami! Nie da się w pełni opisać tych emocji, jakie nam towarzyszyły. Ekspozycja muzealna została zaprojektowana w niepowtarzalny sposób, cały czas oddziaływała na nas obrazem, światłem i dźwiękiem. Z Muzeum Powstania Warszawskiego, wyszliśmy pełni refleksji i zadumy. Około godziny 15.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do naszych domów. W Iwinach byliśmy przed godziną 24.00.
Zajęcia dydaktyczne w stolicy były bardzo owocne. Zobaczyliśmy wiele interesujących miejsc, zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć i bardzo dużo się nauczyliśmy. Ponadto mieliśmy okazję się przekonać, że Polska to piękny kraj, a Warszawa to europejskie miasto z bardzo bogatą historią, tradycją i kulturą. Pomimo zmęczenia oraz natłoku wrażeń byliśmy zadowoleni, a jednocześnie smutni, że 4 dni w Warszawie tak szybko minęły.

Chcielibyśmy bardzo podziękować wszystkim, tym którzy umożliwili nam udział w tak rozwijających, pouczających i obfitujących w wrażenia zajęciach, przyczyniając się tym samym do poszerzenia naszej wiedzy w wielu dziedzinach. Pobyt w Warszawie na pewno na długo zapadnie w naszą pamięć.

Opracowała: Marta Butrymowicz

środa od 7.30 do 15.30
czwartek od 7.30 do 15.30
piątek od 7.30 do 15.00

Iwiny | Jurków | Lubków | Raciborowice Dolne | Raciborowice Górne | Szczytnica | Tomaszów Bolesławiecki | Warta Bolesławiecka | Wartowice | Wilczy las