Biuletyn Informacji Publicznej

Procedura planistyczna

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI, ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH i PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA LATA 2022 -2025

ROZDZIAŁ I

WSTĘP

§ 1. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.) nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek opracowania i uchwalenia gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani. Elementem gminnego programu mogą być również zadania związane z przeciwdziałaniem uzależnieniom behawioralnym.

Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii opracowano zgodnie z wytycznymi Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, który jest podstawowym dokumentem polityki zdrowia publicznego wyznaczającym cel strategiczny i cele operacyjne oraz najważniejsze zadania do realizacji na rzecz zwiększenia liczby lat przeżytych w zdrowiu oraz zmniejszenie społecznych nierówności w zdrowiu. Cele operacyjne programu obejmują między innymi profilaktykę uzależnień, w tym zintegrowane przeciwdziałanie uzależnieniom, uzależnienie od tytoniu (nikotyny), od alkoholu, od zachowań (uzależnienia behawioralne) oraz od narkotyków.

Program został opracowany w oparciu o Diagnozę lokalnych zagrożeń społecznych Gminy Warta Bolesławiecka przeprowadzoną w 2020 roku.

ROZDZIAŁ II

PODSTAWA PRAWNA

§ 2.1.Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi;

2.Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii;

3.Ustawa z dnia 11 września 2015 roku o zdrowiu publicznym;

4.Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 30.03.2021 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021 -2025.

ROZDZIAŁ III.

DIAGNOZA SYTUACJI DOTYCZĄCA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I KIERUNKI DZIAŁAŃ

§ 3. W maju 2020 roku na terenie Gminy Warta Bolesławiecka została przeprowadzona diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych. Badania miały charakter ulicznej ankiety i obejmowały mieszkańców Gminy warta Bolesławiecka , którzy ukończyli osiemnasty rok życia. W badaniu wzięło udział 100 osób, w tym 37 mężczyzn oraz 63 kobiety. Średnia wieku respondentów wyniosła 41 lat. Celem przeprowadzonego badania była identyfikacja zagrożeń w środowisku lokalnym, w szczególności obejmujących:

1)postawy społeczne dotyczące problemów istotnych w środowisku lokalnym:

2)zagadnienia związane z substancjami psychoaktywnymi, takimi jak narkotyki i dopalacze;

3)zagadnienia związane ze spożywaniem alkoholu, postawami wobec alkoholu oraz problematyką uzależnienia:

4)zagadnienia związane z uzależnieniem od papierosów oraz e-papierosów;

5)zagadnienia związane z uzależnieniem od hazardu:

6)zagadnienia związane z przemocą w rodzinie w tym przekonania dotyczące modelu wychowania dzieci i młodzieży w kontekście stosowania kar fizycznych;

7)zagadnienia związane z cyberprzemocą oraz uzależnieniami od czynności związanych z nowymi technologiami.

Badania w placówkach oświatowych przeprowadzono na grupie 297 uczniów. Podstawowym celem przeprowadzonych badan była analiza postaw i przekonań wobec substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków i dopalaczy.

Dodatkowo jesienią została przeprowadzona diagnoza w szkołach podstawowych. Głównym celem diagnozy szkolnej było rozpoznanie środowiska szkolnego uczniów w horyzoncie występujących w nim czynników chroniących, jak i zagrażających pozytywnemu rozwojowi uczniów.

 

W podsumowaniu badań wyróżniono zasadnicze problemy, jakie pojawiły się w wypowiedziach mieszkańców:

1) za najważniejsze problemy w środowisku lokalnym mieszkańcy uznali zanieczyszczenie powietrza oraz wody;

2) badani mieszkańcy spożywają alkohol okazjonalnie, a także niewielkie ilości (60% - 1-2 porcje). Zdecydowana większość badanych nie przyjmuje konstruktywnej postawy wobec spożywania alkoholu, uważając, że alkohol zawarty w „słabszych” napojach (piwie, winie) jest mniej szkodliwy niż ten zawarty w wysokoprocentowych napojach (np. wódce)- 86%. W lokalnym środowisku osoby pijące alkohol nie są uważane za zagrożenie (52%), badani uważają, że dostęp do alkoholu powinien być ograniczony lub kontrolowany (78%);

3) prawie jedna czwarta ankietowanych wskazała, że regularnie pali tradycyjne papierosy;

4) problem narkotyków w Gminie Warta Bolesławiecka wydaje się mieć zauważalną skalę. Aż 58% badanych przyznaje się, że zna, co najmniej jedną osobę zażywającą substancje psychoaktywne: narkotyki lub dopalacze. Również problem uzależnienia od leków nie jest obcy mieszkańcom: jedna czwarta zna osoby mające ten problem, a 15% ma podejrzenia, że w ich otoczeniu są osoby uzależnione od leków;

5) mieszkańcy w zdecydowanej większości uważają, że dziecko powinno dostawać klapsy (81%) oraz że szacunek do rodziców wiąże się ze strachem (90%). Popularność tego rodzaju przekonań jest bardzo niepokojąca;

6) przemoc w Gminie Warta Bolesławiecka jest zjawiskiem niepokojącym, ponieważ 11% respondentów deklarowało, że ma w swoim otoczeniu osoby, które doświadczają przemocy w rodzinie. 29% ma podejrzenia, że tak się dzieje;

7) badania wykazały, że cyberprzemoc stanowi dla lokalnej społeczności mało istotny problem;8)wśród ankietowanych mieszkańców 28% określa uzależnienie od komputerów i Internetu jako bardzo powszechne.

Zagrożenia w środowisku dzieci:

 

1)wraz z wiekiem badanych uczniów wzrasta odsetek młodych uczniów eksperymentujących z alkoholem, papierosami oraz substancjami psychoaktywnymi. Najbardziej rozpowszechnione wśród badanych uczniów jest spożywanie napojów alkoholowych oraz palenie papierosów. Do palenia papierosów chociaż raz w życiu przyznaje się 6% uczniów SP 4-6 oraz17% SP 7-8. Inicjację alkoholową ma za sobą 12% uczniów klas SP 4-6 i 36% uczniów klas 7-8 SP. Jako okoliczności uczniowie wskazują przede wszystkim spotkania z rodziną oraz ze znajomymi, co wskazywać może na społeczne przyzwolenie na spożywanie alkoholu przez młode osoby;

2)w grupie badanej młodzieży eksperymentowanie z używkami oraz substancjami psychoaktywnymi nie stanowi problemu, tylko 5% starszych uczniów deklaruje inicjację w tym zakresie;

3)jest zauważalny spadek poziomu zaufania do nauczycieli w porównaniu z poziomem zaufania do rodziców;

4)młodzi ludzie spotykają się w środowisku szkolnym z przypadkami agresji oraz przemocy. Uczniowie przyznają, że doświadczają w szkole przemocy w różnorodnych formach (fizycznej bądź psychicznej), Zauważalne jest to w szczególności przy deklaracjach o codziennych doświadczeniach w tym zakresie. Kilka procent z nich nie czuje się bezpiecznie w swojej szkole i deklaruje, że do szkoły uczęszczają osoby, których się boją;

5)wraz z wiekiem wzrasta liczba godzin przeznaczonych na korzystanie z komputera. Uczniowie klas 4-6 spędzają przed komputerem od dwóch do trzech godzin dziennie, natomiast połowa starszych powyżej 4 godzin. Uczniowie obydwu grup wiekowych spotkali się również z wymienionymi w badaniu formami przemocy w przestrzeni Internetowej.

Pozytywne tendencje w dynamice problemów społecznych:
1)większość młodych ludzi ocenia swoje relacje z rodzicami, jako pozytywne, co wskazuje na korzystną atmosferę wychowawczą i przyjazne środowisko domowe panujące w rodzinach;

2)badani uczniowie dostrzegają ryzyko szkód związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz alkoholu.

Wnioski dotyczące badań sprzedawców napojów alkoholowych:

 

1)tylko połowa badanych sprzedawców napojów alkoholowych nie zgadza się ze stwierdzeniem, aby alkohol zawarty w piwie był mniej groźny niż zawarty w wódce. Łącznie 90% sprzedawców nie zgadza się ze stwierdzeniem, aby spożywanie alkoholu pomagało w trudnych sytuacjach życiowych. Badani sprzedawcy jednogłośnie nie zgadzają się, że prowadzenie samochodu po niewielkiej ilości alkoholu jest bezpieczne oraz, że kobiety w ciąży mogą bezpiecznie pić niewielkie ilości alkoholu;

2)ankietowani pracownicy punktów sprzedaży jednogłośnie sprzeciwiają się sprzedawaniu napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim, a w przypadku wątpliwości, co do wieku łącznie 80% sprawdza dowody potwierdzające pełnoletniość. Porównując odpowiedzi młodzieży, która uważa, że zakup alkoholu jest raczej łatwy i bardzo łatwy ( 19 % uczniów klas 7-8), należy zwrócić uwagę i uświadomić sprzedawców, jakie są konsekwencje sprzedaży alkoholu osobom nieletnim;

3)osoby spożywające alkohol są uznawane za umiarkowane zagrożenie, a na terenie punktów sprzedaży czasami zdarzają się nieprzyjemne zajścia związane z piciem napojów alkoholowych. W 10% badanych punktów sprzedaży doszło do takiego zdarzenia.

ROZDZIAŁ IV.

§ 4.

Oddział 1. Podstawowe cele i strategie programu:

Głównym celem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2025 jest kontynuacja wielokierunkowych działań na rzecz zapobiegania uzależnieniom od substancji psychoaktywnych, uzależnieniom behawioralnym w społeczności lokalnej, rozwoju systemu wsparcia dla osób uzależnionych i ich bliskich oraz ograniczanie szkód zdrowotnych, społecznych i zaburzeń życia rodzinnego poprzez:

1)opóźnianie inicjacji alkoholowej, narkotykowej, tytoniowej, w tym wzrost świadomości społecznej w obszarze uzależnień;

2)inicjowanie działań skierowanych do wszystkich środowisk w gminie służących profilaktyce, rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii;

3)kontrola podmiotów gospodarczych w zakresie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi określonymi w ustawie oraz przepisach gminnych;

4)inicjowanie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, aspektów związanych z zachowaniami agresywnymi skierowanych do dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych;

5)wskazywanie możliwości prawnych służących przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez nawiązanie współpracy i wspieranie działalności istniejących ośrodków na terenie powiatu bolesławieckiego, a także analizowanie możliwości realizacji tych zadań na bazie własnych zasobów;

6)wdrażanie do realizacji profilaktycznych programów informacyjnych i psychoedukacyjnych wpływających na postawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości oraz unikania stosowania środków psychoaktywnych, a w szczególności wobec dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka;

7)informowanie o ośrodkach prowadzących terapię dla osób uzależnionych od alkoholu i środków psychoaktywnych oraz dla członków ich rodzin, ośrodkach pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie, schroniskach z programami pomocy psychologicznej, punktach konsultacyjnych dla ofiar przemocy domowej; w miarę posiadanych środków – sfinansowanie i opracowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych;

8)stwarzanie warunków dla działalności środowisk wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi oraz realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych i innych;

9)podejmowanie czynności umożliwiających leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu i środków psychoaktywnych;

10)podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolno-interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18. roku życia;

11)dofinansowywanie działalności punktów informacyjno-konsultacyjnych i specjalistycznych miejsc pomocy dla ofiar przemocy domowej oraz pomocy rodzinom, w których występują problemy alkoholowe – w miarę potrzeb i możliwości finansowych;

12)upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych, w tym wydawanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, prowadzenie kampanii społecznej.

Oddział 2. Zamierzone do osiągnięcia efekty

Najważniejszym do osiągnięcia efektami działań Komisji jest zwiększenie wśród mieszkańców Gminy Warta Bolesławiecka świadomości i wiedzy na temat problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy w rodzinie, opóźnienie inicjacji alkoholowej, narkotykowej i tytoniowej, podniesienie świadomości uczniów i nauczycieli na temat różnych aspektów związanych z zachowaniami agresywnymi i poprzez to osiągnięcie celów na rzecz ograniczenia spożycia alkoholu, zmniejszenia nowych przypadków uzależnienia, udziału osób nietrzeźwych wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego, a szczególnie z udziałem dzieci i młodzieży, a także ograniczenie zachowań agresywnych w grupach rówieśniczych i na terenie szkół.

Prowadzone od wielu lat działania wskazują na zmiany w postrzeganiu problemu przez mieszkańców gminy, co objawia się poprzez sięganie po pomoc organów ścigania w sytuacjach zagrożenia przemocą domową, alkoholizmem etc.Ważnym kierunkiem działań jest również zwiększenie wiedzy środowiska nauczycieli, którzy mają najbliższy kontakt z dziećmi i młodzieżą
i są pierwszym – ważnym ogniwem mogącym dzięki bieżącemu kontaktowi dostrzec wśród uczniów zachowania wymagające interwencji.

Efektem działań szkoleniowo-informacyjnych jest również zmiana osobistych motywacji sprzedawców napojów alkoholowych oraz nabycie umiejętności wykorzystania w praktyce zachowań asertywnych.

Istotnym efektem realizacji zamierzeń Programu będzie również zmiana dotychczasowych postaw społecznych na rzecz postaw wspierających profilaktykę uzależnień i rozwiązywania problemów alkoholowych, uświadomienie rodzicom ich roli w życiu młodego człowieka i wpływu na ukształtowanie jego osobowości.

ROZDZIAŁ V.

§ 5.

Oddział 1. Współpraca w celu realizacji programu.

Realizacja zadań określonych Programem wymaga współpracy z instytucjami, placówkami
i organizacjami, które w zakresie swojej podstawowej działalności mają realizację celów związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz problemów narkomanii w środowisku lokalnym, w tym udzielania pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym.

W tym celu Urząd Gminy współpracuje z:

1)Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warcie Bolesławieckiej;

2)Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Warcie Bolesławieckiej;

3)Zespołem Interdyscyplinarnym do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Warcie Bolesławieckiej;

4)Posterunkiem Policji w Warcie Bolesławieckiej oraz jednostkami policji w powiecie;

5)Gminnym Centrum Kultury w Warcie Bolesławieckiej;

6)szkołami podstawowymi;

7)sądami;

8)grupami wsparcia w tym: z Grupą „WARTO” z Warty Bolesławieckiej.

Oddział 2. Formy realizacji programu.

1.Realizacja zadania na rzecz zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu może obejmować między innymi:

1)współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w placówce odwykowej na terenie powiatu bolesławieckiego i innych, do której są kierowani lub zgłaszają się sami mieszkańcy naszej gminy;

2)finansowanie szkoleń, treningów psychologicznych i zajęć psychoedukacyjnych dla osób pracujących w punktach konsultacyjnych, świetlicach terapeutycznych, placówkach odwykowych działających z uwzględnieniem potrzeb Gminy;

3)podejmowanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych czynności zmierzających do objęcia leczeniem odwykowym osób, u których istnieją problemy alkoholowe;

4)finansowanie kosztów za prowadzenie zajęć w punktach konsultacyjnych dla dzieci
i dorosłych;

5)finansowanie szkoleń dla profesjonalistów pracujących zawodowo w systemie pomocy dzieciom, młodzieży i osobom z problemem alkoholowych oraz decydentów, którzy pracują w obszarze lokalnej polityki wobec alkoholu i środków odurzających;

6)zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu konsultacyjnego
i do rozprowadzania w trakcie imprez masowych;

7)wspieranie wszelkich działań na rzecz organizacji pozalekcyjnych zajęć sportowych pod warunkiem ich wniesienia do planu finansowego;

8)wspieranie wszelkich akcji promujących zdrowy styl życia dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.

2.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie może obejmować między innymi:

1)prowadzenie Punktu Konsultacyjno -Informacyjnego dla osób potrzebujących pomocy tj. dla osób uzależnionych, współuzależnionych, ofiar przemocy;

2)porady psychologiczne dla dzieci i młodzieży;

3)finansowanie szkoleń dla osób tworzących grupy wsparcia z zakresu wdrażania nowych procedur interwencji wobec przemocy domowej np. Niebieskiej Karty, czy problemów narkomanii w tym również dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warcie Bolesławieckiej – w ramach posiadanych środków;

4)podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, jej rehabilitacji i reintegracji;

5)wspieranie rozwoju grup samopomocowych dla osób uzależnionych i członków ich rodzin w tym szczególnie działalności grupy wsparcia „WARTO” w Warcie Bolesławieckiej;

6)organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym;

7)diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych.

3.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży może obejmować między innymi:

1)wspieranie organizacji masowych imprez odbywających się bez udziału alkoholu
i w szczególny sposób eksponujących ten fakt a także promujących zdrowy styl życia (np. stoiska z literaturą z zakresu profilaktyki, konkursy), wskazywanie młodzieży form alternatywnego spędzania czasu wolnego;

2)budowanie lokalnej strategii przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w środowisku szkolnym;

3)przekazywanie na łamach Biuletynu Informacyjnego i stron www. gminy Warta Bolesławiecka informacji na temat działań podejmowanych przez Komisję;

4)dofinansowanie kosztów organizacji kolonii lub zielonej szkoły dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz sfinansowanie realizacji w trakcie pobytu na kolonii zajęć profilaktycznych w zakresie profilaktyki alkoholowej i przeciwdziałania narkomanii
w zakresie odrębnie ustalonym dla poszczególnych grup wiekowych;

5)organizacja programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży szkolnej promujących działania na temat zdrowego stylu życia;

6)szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, pedagogów i innych osób realizujących programy profilaktyczne;

7)prowadzenie akcji edukacyjnych dla sprzedawców napojów alkoholowych;

8)podejmowanie działań informacyjnych skierowanych do rodziców, informujących
o instytucjach udzielających wsparcia w trudnościach wychowawczych oraz szkoleń pomagających w rozwiązywaniu problemów z zakresu uzależnień (ulotki, materiały informacyjne w Biuletynie Informacyjnym);

9)wspieranie dofinansowania wszelkich działań skierowanych do mieszkańców Gminy Wata Bolesławiecka, mających odniesienie do profilaktyki uzależnień;

10)udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych;

11)wspomaganie instytucji i osób fizycznych w działaniach służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych, w tym poprzez współfinansowanie kosztów szkoleń.

4.Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii może obejmować między innymi:

1)dofinansowanie organizacji obozów terapeutycznych i działalności instytucji pomagających członkom rodzin z problemami alkoholowymi oraz służących rozwiązywania problemów narkomanii – w miarę możliwości finansowych

2)dofinansowanie imprez abstynenckich i promujących zdrowy styl życia w tym:

a) sfinansowanie warsztatów profilaktycznych w placówkach oświatowych;

b) dofinansowanie udziału stałych uczestników grupy wsparcia w innych akcjach profilaktycznych np. zlotach rodzin i stowarzyszeń abstynenckich – w miarę możliwości finansowych budżetu;

c) dofinansowanie zakupu materiałów profilaktycznych w ramach realizacji wniosków placówek oświatowych i wspierających ich udział w profilaktycznych akcjach ogólnopolskich.

Odział 3. Planowany szacunkowy preliminarz wydatków związanych z realizacją Programu.

Lp.

Nazwa zadania

Planowane wydatki

2022

2023

2024

2025

1.

Profilaktyka i koszty zwalczania alkoholizmu, narkomanii i innych uzależnień oraz oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w tym:

- zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem;

- udzielanie pomocy specjalistycznej rodzinom, w których występują problemy uzależnienia od narkotyków i tytoniu;

- diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych.

57.700,00

52.700,00

52.700,00

57.700,00

2.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej:

-warsztaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży;

- udział w kampaniach społecznych, dystrybucja

materiałów profilaktycznych:

- szkolenie nauczycieli i pedagogów;

- szkolenie sprzedawców;

- szkolenie członków GKRPA.

52.200,00

25.000,00

25.000,00

25.000,00

3.

Promocja zdrowego, bezpiecznego stylu życia, wskazywanie młodzieży form alternatywnego spędzania czasu wolnego, poprzez organizowanie imprez sportowych odbywających się bez udziału alkoholu.

46153,85

25.000,00

25.000,00

28.800,00

4.

Dofinansowanie kosztów organizacji kolonii lub zielonej szkoły dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz sfinansowanie realizacji w trakcie pobytu na kolonii zajęć profilaktycznych w zakresie profilaktyki alkoholowej i przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnień behawioralnych.

230.000,00

43.300,00

53.300,00

55.000,00

5.

Bieżąca działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów alkoholowych.

54 300,00

54.000,00

54.000,00

54.000,00

OGÓŁEM

440.353,85

200.000,00

210.000,00

220.500,00

Zmiany w powyższym preliminarzu wydatków dokonywane będą zgodnie z zasadami obowiązującymi przy dokonywaniu zmian w budżecie Gminy Warta Bolesławiecka (nie będą wymagały zmiany Uchwały Rady Gminy Warta Bolesławiecka przyjmującej niniejszy Program).

ROZDZIAŁ VI.

OCZEKIWANE REZULTATY PROGRAMU

§ 6.

Oddział 1. Oczekiwane korzyści z realizacji programu

Stałe i konsekwentne realizowanie zadań przyjmowanego corocznie Programu może przynieść wymierne korzyści w sferach ekonomicznej i zdrowotnej naszego społeczeństwa,
a przede wszystkim znaczącą poprawę życia, a mianowicie:

1)zmniejszenie wydatków na opiekę zdrowotną;

2)wzrost produktywności pracowników;

3)zmniejszenie wydatków na pomoc społeczną i jej świadczenia;

4)poprawę zasobów materialnych gospodarstw domowych;

5)zmniejszenie wydatków wymiaru sprawiedliwości;

6)zmniejszenie kosztów leczenia urazów powstałych w wyniku wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, pracowników, domowników, jak również kosztów leczenia chorób będących skutkiem nadużywania alkoholu;

7)podwyższenie sprawności psychofizycznej;

8)poprawa stabilności i bezpieczeństwa środowisk rodzinnych;

9)podniesienie świadomości społecznej w zakresie kosztów uzależnienia;

10)otwarcie społeczności na problemy wynikające z uzależnienia – szczególnie trudne
i ważne na terenie wiejskim;

11)budowanie otwartości wśród dzieci i młodzieży, w tym zaufania do funkcjonariuszy państwowych.

 

Oddział 1. Wskaźniki oceny realizacji programu:

1)liczba porad, konsultacji udzielonych w Punkcie Konsultacyjno- Informacyjnym;

2)liczba osób uczestniczących w grupach wsparcia;

3)liczba wniosków skierowanych do GKRPA o wszczęcie procedury w przedmiocie zastosowania przez sąd obowiązku podjęcia leczenia;

4)liczba rozmów motywacyjnych przeprowadzonych przez GKRPA;

5)liczba osób, wobec których podjęte zostały czynności przez GKRPA i prokuraturę zmierzające do orzeczenia przez sąd zobowiązania do podjęcia leczenia odwykowego;

6)liczba godzin przepracowanych przez psychologów i terapeutów w Punkcie Konsultacyjno –Informacyjnym;

7)liczba kampanii o charakterze profilaktycznym;

8)liczba kontroli z przestrzegania warunków sprzedaży napojów alkoholowych;

9)liczba osób biorących udział w imprezach sportowych;

10)liczba warsztatów i programów profilaktycznych realizowanych w szkołach, na koloniach;

11)liczba osób biorących udział w warsztatach i programach profilaktycznych;

12)liczba szkoleń profilaktycznych dla nauczycieli.

ROZDZIAŁ VII

ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW KOMISJI

§ 7.

1. Członkom Komisji za czas związany z wykonywaniem zadań ujętych w niniejszym Programie przysługuje wynagrodzenie miesięczne za udział w posiedzeniach Komisji:

1)dla przewodniczącego – 800 zł brutto

2)dla zastępcy przewodniczącego - 600 zł brutto

3)dla pozostałych członków – 400 zł brutto

2. W przypadku nieobecności członka Komisji na posiedzeniu Komisji jego wynagrodzenie – za miesiąc, w którym odbyło się posiedzenie Komisji, na którym był nieobecny, zostanie pomniejszone o 10% bez względu na ilość nieobecności i ilości posiedzeń odbytych w danym miesiącu.

3. Wypłata wynagrodzenia w związku z wykonywaniem zadań określonych w ust. 1 następuje z dołu nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, na podstawie list obecności przedstawionych w księgowości z dokonaną adnotacją przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego Komisji potwierdzającą fakt czynnego udziału członków w pracach Komisji.

ROZDZIAŁ VIII

USTALENIA KOŃCOWE

§ 8.

  1. Środki z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych są gromadzone w dziale 756 – dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej, rozdziale 75618 – wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw i paragrafie 0480 – wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
  2. Finansowanie działań określonych Programem następuje z działu 851 – ochrona zdrowia, rozdziału 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi i rozdziału 85153 – zwalczanie narkomanii.
  3. Nadzór nad realizacją „Gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani na lata 2022-2025” sprawuje Wójt Gminy Warta Bolesławiecka.

4.Realizatorem Programu jest Urząd Gminy Warta Bolesławiecka.

  1. Wójt Gminy sporządza raport z wykonania w danym roku gminnego programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani i efektów jego realizacji, który przedkłada Radzie Gminy w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy raport.

Pliki do pobrania