Uchwalony uchwałą nr XXXII/346/22 Rady Gminy Warta Bolesławiecka z dnia 10 lutego 2022r.; zmieniony uchwałą nr IV.52.2024 z dnia 26 czerwca 2024r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI, ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH i PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA LATA 2022 -2025
ROZDZIAŁ I
WSTĘP
§ 1. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.) nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek opracowania i uchwalenia gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani. Elementem gminnego programu mogą być również zadania związane z przeciwdziałaniem uzależnieniom behawioralnym.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii opracowano zgodnie z wytycznymi Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, który jest podstawowym dokumentem polityki zdrowia publicznego wyznaczającym cel strategiczny i cele operacyjne oraz najważniejsze zadania do realizacji na rzecz zwiększenia liczby lat przeżytych w zdrowiu oraz zmniejszenie społecznych nierówności w zdrowiu. Cele operacyjne programu obejmują między innymi profilaktykę uzależnień, w tym zintegrowane przeciwdziałanie uzależnieniom, uzależnienie od tytoniu (nikotyny), od alkoholu, od zachowań (uzależnienia behawioralne) oraz od narkotyków.
Program został opracowany w oparciu o Diagnozę lokalnych zagrożeń społecznych Gminy Warta Bolesławiecka przeprowadzoną w 2020 roku.
ROZDZIAŁ II
PODSTAWA PRAWNA
§ 2.1.Ustawa z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi;
2.Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii;
3.Ustawa z dnia 11 września 2015 roku o zdrowiu publicznym;
4.Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 30.03.2021 w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021 -2025.
ROZDZIAŁ III.
DIAGNOZA SYTUACJI DOTYCZĄCA PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ I KIERUNKI DZIAŁAŃ
§ 3. W maju 2020 roku na terenie Gminy Warta Bolesławiecka została przeprowadzona diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych. Badania miały charakter ulicznej ankiety i obejmowały mieszkańców Gminy warta Bolesławiecka , którzy ukończyli osiemnasty rok życia. W badaniu wzięło udział 100 osób, w tym 37 mężczyzn oraz 63 kobiety. Średnia wieku respondentów wyniosła 41 lat. Celem przeprowadzonego badania była identyfikacja zagrożeń w środowisku lokalnym, w szczególności obejmujących:
1)postawy społeczne dotyczące problemów istotnych w środowisku lokalnym:2)zagadnienia związane z substancjami psychoaktywnymi, takimi jak narkotyki i dopalacze;
3)zagadnienia związane ze spożywaniem alkoholu, postawami wobec alkoholu oraz problematyką uzależnienia:
4)zagadnienia związane z uzależnieniem od papierosów oraz e-papierosów;
5)zagadnienia związane z uzależnieniem od hazardu:
6)zagadnienia związane z przemocą w rodzinie w tym przekonania dotyczące modelu wychowania dzieci i młodzieży w kontekście stosowania kar fizycznych;
7)zagadnienia związane z cyberprzemocą oraz uzależnieniami od czynności związanych z nowymi technologiami.
Badania w placówkach oświatowych przeprowadzono na grupie 297 uczniów. Podstawowym celem przeprowadzonych badan była analiza postaw i przekonań wobec substancji psychoaktywnych: alkoholu, narkotyków i dopalaczy.
Dodatkowo jesienią została przeprowadzona diagnoza w szkołach podstawowych. Głównym celem diagnozy szkolnej było rozpoznanie środowiska szkolnego uczniów w horyzoncie występujących w nim czynników chroniących, jak i zagrażających pozytywnemu rozwojowi uczniów.
W podsumowaniu badań wyróżniono zasadnicze problemy, jakie pojawiły się w wypowiedziach mieszkańców:
1) za najważniejsze problemy w środowisku lokalnym mieszkańcy uznali zanieczyszczenie powietrza oraz wody;
2) badani mieszkańcy spożywają alkohol okazjonalnie, a także niewielkie ilości (60% - 1-2 porcje). Zdecydowana większość badanych nie przyjmuje konstruktywnej postawy wobec spożywania alkoholu, uważając, że alkohol zawarty w „słabszych” napojach (piwie, winie) jest mniej szkodliwy niż ten zawarty w wysokoprocentowych napojach (np. wódce)- 86%. W lokalnym środowisku osoby pijące alkohol nie są uważane za zagrożenie (52%), badani uważają, że dostęp do alkoholu powinien być ograniczony lub kontrolowany (78%);
3) prawie jedna czwarta ankietowanych wskazała, że regularnie pali tradycyjne papierosy;
4) problem narkotyków w Gminie Warta Bolesławiecka wydaje się mieć zauważalną skalę. Aż 58% badanych przyznaje się, że zna, co najmniej jedną osobę zażywającą substancje psychoaktywne: narkotyki lub dopalacze. Również problem uzależnienia od leków nie jest obcy mieszkańcom: jedna czwarta zna osoby mające ten problem, a 15% ma podejrzenia, że w ich otoczeniu są osoby uzależnione od leków;
5) mieszkańcy w zdecydowanej większości uważają, że dziecko powinno dostawać klapsy (81%) oraz że szacunek do rodziców wiąże się ze strachem (90%). Popularność tego rodzaju przekonań jest bardzo niepokojąca;
6) przemoc w Gminie Warta Bolesławiecka jest zjawiskiem niepokojącym, ponieważ 11% respondentów deklarowało, że ma w swoim otoczeniu osoby, które doświadczają przemocy w rodzinie. 29% ma podejrzenia, że tak się dzieje;
7) badania wykazały, że cyberprzemoc stanowi dla lokalnej społeczności mało istotny problem;8)wśród ankietowanych mieszkańców 28% określa uzależnienie od komputerów i Internetu jako bardzo powszechne.
Zagrożenia w środowisku dzieci:
1)wraz z wiekiem badanych uczniów wzrasta odsetek młodych uczniów eksperymentujących z alkoholem, papierosami oraz substancjami psychoaktywnymi. Najbardziej rozpowszechnione wśród badanych uczniów jest spożywanie napojów alkoholowych oraz palenie papierosów. Do palenia papierosów chociaż raz w życiu przyznaje się 6% uczniów SP 4-6 oraz17% SP 7-8. Inicjację alkoholową ma za sobą 12% uczniów klas SP 4-6 i 36% uczniów klas 7-8 SP. Jako okoliczności uczniowie wskazują przede wszystkim spotkania z rodziną oraz ze znajomymi, co wskazywać może na społeczne przyzwolenie na spożywanie alkoholu przez młode osoby;
2)w grupie badanej młodzieży eksperymentowanie z używkami oraz substancjami psychoaktywnymi nie stanowi problemu, tylko 5% starszych uczniów deklaruje inicjację w tym zakresie;
3)jest zauważalny spadek poziomu zaufania do nauczycieli w porównaniu z poziomem zaufania do rodziców;
4)młodzi ludzie spotykają się w środowisku szkolnym z przypadkami agresji oraz przemocy. Uczniowie przyznają, że doświadczają w szkole przemocy w różnorodnych formach (fizycznej bądź psychicznej), Zauważalne jest to w szczególności przy deklaracjach o codziennych doświadczeniach w tym zakresie. Kilka procent z nich nie czuje się bezpiecznie w swojej szkole i deklaruje, że do szkoły uczęszczają osoby, których się boją;
5)wraz z wiekiem wzrasta liczba godzin przeznaczonych na korzystanie z komputera. Uczniowie klas 4-6 spędzają przed komputerem od dwóch do trzech godzin dziennie, natomiast połowa starszych powyżej 4 godzin. Uczniowie obydwu grup wiekowych spotkali się również z wymienionymi w badaniu formami przemocy w przestrzeni Internetowej.
Pozytywne tendencje w dynamice problemów społecznych:1)większość młodych ludzi ocenia swoje relacje z rodzicami, jako pozytywne, co wskazuje na korzystną atmosferę wychowawczą i przyjazne środowisko domowe panujące w rodzinach;
2)badani uczniowie dostrzegają ryzyko szkód związanych z używaniem substancji psychoaktywnych oraz alkoholu.
Wnioski dotyczące badań sprzedawców napojów alkoholowych:
1)tylko połowa badanych sprzedawców napojów alkoholowych nie zgadza się ze stwierdzeniem, aby alkohol zawarty w piwie był mniej groźny niż zawarty w wódce. Łącznie 90% sprzedawców nie zgadza się ze stwierdzeniem, aby spożywanie alkoholu pomagało w trudnych sytuacjach życiowych. Badani sprzedawcy jednogłośnie nie zgadzają się, że prowadzenie samochodu po niewielkiej ilości alkoholu jest bezpieczne oraz, że kobiety w ciąży mogą bezpiecznie pić niewielkie ilości alkoholu;
2)ankietowani pracownicy punktów sprzedaży jednogłośnie sprzeciwiają się sprzedawaniu napojów alkoholowych osobom niepełnoletnim, a w przypadku wątpliwości, co do wieku łącznie 80% sprawdza dowody potwierdzające pełnoletniość. Porównując odpowiedzi młodzieży, która uważa, że zakup alkoholu jest raczej łatwy i bardzo łatwy ( 19 % uczniów klas 7-8), należy zwrócić uwagę i uświadomić sprzedawców, jakie są konsekwencje sprzedaży alkoholu osobom nieletnim;
3)osoby spożywające alkohol są uznawane za umiarkowane zagrożenie, a na terenie punktów sprzedaży czasami zdarzają się nieprzyjemne zajścia związane z piciem napojów alkoholowych. W 10% badanych punktów sprzedaży doszło do takiego zdarzenia.
ROZDZIAŁ IV.
§ 4.
Oddział 1. Podstawowe cele i strategie programu:
Głównym celem Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2022-2025 jest kontynuacja wielokierunkowych działań na rzecz zapobiegania uzależnieniom od substancji psychoaktywnych, uzależnieniom behawioralnym w społeczności lokalnej, rozwoju systemu wsparcia dla osób uzależnionych i ich bliskich oraz ograniczanie szkód zdrowotnych, społecznych i zaburzeń życia rodzinnego poprzez:
1)opóźnianie inicjacji alkoholowej, narkotykowej, tytoniowej, w tym wzrost świadomości społecznej w obszarze uzależnień;
2)inicjowanie działań skierowanych do wszystkich środowisk w gminie służących profilaktyce, rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii;
3)kontrola podmiotów gospodarczych w zakresie przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi określonymi w ustawie oraz przepisach gminnych;
4)inicjowanie działań edukacyjnych i informacyjnych w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, aspektów związanych z zachowaniami agresywnymi skierowanych do dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych;
5)wskazywanie możliwości prawnych służących przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie poprzez nawiązanie współpracy i wspieranie działalności istniejących ośrodków na terenie powiatu bolesławieckiego, a także analizowanie możliwości realizacji tych zadań na bazie własnych zasobów;
6)wdrażanie do realizacji profilaktycznych programów informacyjnych i psychoedukacyjnych wpływających na postawy i umiejętności ważne dla zdrowia i trzeźwości oraz unikania stosowania środków psychoaktywnych, a w szczególności wobec dzieci i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka;
7)informowanie o ośrodkach prowadzących terapię dla osób uzależnionych od alkoholu i środków psychoaktywnych oraz dla członków ich rodzin, ośrodkach pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie, schroniskach z programami pomocy psychologicznej, punktach konsultacyjnych dla ofiar przemocy domowej; w miarę posiadanych środków – sfinansowanie i opracowanie materiałów informacyjno-edukacyjnych;
8)stwarzanie warunków dla działalności środowisk wzajemnej pomocy osób z problemami alkoholowymi oraz realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych i innych;
9)podejmowanie czynności umożliwiających leczenie, rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych od alkoholu i środków psychoaktywnych;
10)podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców napojów alkoholowych oraz działań kontrolno-interwencyjnych, mających na celu ograniczanie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18. roku życia;
11)dofinansowywanie działalności punktów informacyjno-konsultacyjnych i specjalistycznych miejsc pomocy dla ofiar przemocy domowej oraz pomocy rodzinom, w których występują problemy alkoholowe – w miarę potrzeb i możliwości finansowych;
12)upowszechnianie wiedzy dotyczącej problematyki uzależnień behawioralnych, w tym wydawanie materiałów informacyjno-edukacyjnych, prowadzenie kampanii społecznej.
Oddział 2. Zamierzone do osiągnięcia efekty
Najważniejszym do osiągnięcia efektami działań Komisji jest zwiększenie wśród mieszkańców Gminy Warta Bolesławiecka świadomości i wiedzy na temat problemów alkoholowych, narkomanii i przemocy w rodzinie, opóźnienie inicjacji alkoholowej, narkotykowej i tytoniowej, podniesienie świadomości uczniów i nauczycieli na temat różnych aspektów związanych z zachowaniami agresywnymi i poprzez to osiągnięcie celów na rzecz ograniczenia spożycia alkoholu, zmniejszenia nowych przypadków uzależnienia, udziału osób nietrzeźwych wśród przyczyn naruszania prawa i porządku publicznego, a szczególnie z udziałem dzieci i młodzieży, a także ograniczenie zachowań agresywnych w grupach rówieśniczych i na terenie szkół.
Prowadzone od wielu lat działania wskazują na zmiany w postrzeganiu problemu przez mieszkańców gminy, co objawia się poprzez sięganie po pomoc organów ścigania w sytuacjach zagrożenia przemocą domową, alkoholizmem etc.Ważnym kierunkiem działań jest również zwiększenie wiedzy środowiska nauczycieli, którzy mają najbliższy kontakt z dziećmi i młodzieżą
i są pierwszym – ważnym ogniwem mogącym dzięki bieżącemu kontaktowi dostrzec wśród uczniów zachowania wymagające interwencji.
Efektem działań szkoleniowo-informacyjnych jest również zmiana osobistych motywacji sprzedawców napojów alkoholowych oraz nabycie umiejętności wykorzystania w praktyce zachowań asertywnych.
Istotnym efektem realizacji zamierzeń Programu będzie również zmiana dotychczasowych postaw społecznych na rzecz postaw wspierających profilaktykę uzależnień i rozwiązywania problemów alkoholowych, uświadomienie rodzicom ich roli w życiu młodego człowieka i wpływu na ukształtowanie jego osobowości.
ROZDZIAŁ V.
§ 5.
Oddział 1. Współpraca w celu realizacji programu.
Realizacja zadań określonych Programem wymaga współpracy z instytucjami, placówkami
i organizacjami, które w zakresie swojej podstawowej działalności mają realizację celów związanych z rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz problemów narkomanii w środowisku lokalnym, w tym udzielania pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym.
W tym celu Urząd Gminy współpracuje z:
1)Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warcie Bolesławieckiej;
2)Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Warcie Bolesławieckiej;
3)Zespołem Interdyscyplinarnym do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie w Warcie Bolesławieckiej;
4)Posterunkiem Policji w Warcie Bolesławieckiej oraz jednostkami policji w powiecie;
5)Gminnym Centrum Kultury w Warcie Bolesławieckiej;
6)szkołami podstawowymi;
7)sądami;
8)grupami wsparcia w tym: z Grupą „WARTO” z Warty Bolesławieckiej.
Oddział 2. Formy realizacji programu.
1.Realizacja zadania na rzecz zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu może obejmować między innymi:1)współudział w finansowaniu działań terapeutycznych prowadzonych w placówce odwykowej na terenie powiatu bolesławieckiego i innych, do której są kierowani lub zgłaszają się sami mieszkańcy naszej gminy;
2)finansowanie szkoleń, treningów psychologicznych i zajęć psychoedukacyjnych dla osób pracujących w punktach konsultacyjnych, świetlicach terapeutycznych, placówkach odwykowych działających z uwzględnieniem potrzeb Gminy;
3)podejmowanie przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych czynności zmierzających do objęcia leczeniem odwykowym osób, u których istnieją problemy alkoholowe;
4)finansowanie kosztów za prowadzenie zajęć w punktach konsultacyjnych dla dzieci
i dorosłych;
5)finansowanie szkoleń dla profesjonalistów pracujących zawodowo w systemie pomocy dzieciom, młodzieży i osobom z problemem alkoholowych oraz decydentów, którzy pracują w obszarze lokalnej polityki wobec alkoholu i środków odurzających;
6)zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu konsultacyjnego
i do rozprowadzania w trakcie imprez masowych;
7)wspieranie wszelkich działań na rzecz organizacji pozalekcyjnych zajęć sportowych pod warunkiem ich wniesienia do planu finansowego;
8)wspieranie wszelkich akcji promujących zdrowy styl życia dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
2.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie może obejmować między innymi:1)prowadzenie Punktu Konsultacyjno -Informacyjnego dla osób potrzebujących pomocy tj. dla osób uzależnionych, współuzależnionych, ofiar przemocy;
2)porady psychologiczne dla dzieci i młodzieży;
3)finansowanie szkoleń dla osób tworzących grupy wsparcia z zakresu wdrażania nowych procedur interwencji wobec przemocy domowej np. Niebieskiej Karty, czy problemów narkomanii w tym również dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warcie Bolesławieckiej – w ramach posiadanych środków;
4)podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, jej rehabilitacji i reintegracji;
5)wspieranie rozwoju grup samopomocowych dla osób uzależnionych i członków ich rodzin w tym szczególnie działalności grupy wsparcia „WARTO” w Warcie Bolesławieckiej;
6)organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym;
7)diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych.
3.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, w szczególności dla dzieci i młodzieży może obejmować między innymi:1)wspieranie organizacji masowych imprez odbywających się bez udziału alkoholu
i w szczególny sposób eksponujących ten fakt a także promujących zdrowy styl życia (np. stoiska z literaturą z zakresu profilaktyki, konkursy), wskazywanie młodzieży form alternatywnego spędzania czasu wolnego;
2)budowanie lokalnej strategii przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w środowisku szkolnym;
3)przekazywanie na łamach Biuletynu Informacyjnego i stron www. gminy Warta Bolesławiecka informacji na temat działań podejmowanych przez Komisję;
4)dofinansowanie kosztów organizacji kolonii lub zielonej szkoły dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz sfinansowanie realizacji w trakcie pobytu na kolonii zajęć profilaktycznych w zakresie profilaktyki alkoholowej i przeciwdziałania narkomanii
w zakresie odrębnie ustalonym dla poszczególnych grup wiekowych;
5)organizacja programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży szkolnej promujących działania na temat zdrowego stylu życia;
6)szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, pedagogów i innych osób realizujących programy profilaktyczne;
7)prowadzenie akcji edukacyjnych dla sprzedawców napojów alkoholowych;
8)podejmowanie działań informacyjnych skierowanych do rodziców, informujących
o instytucjach udzielających wsparcia w trudnościach wychowawczych oraz szkoleń pomagających w rozwiązywaniu problemów z zakresu uzależnień (ulotki, materiały informacyjne w Biuletynie Informacyjnym);
9)wspieranie dofinansowania wszelkich działań skierowanych do mieszkańców Gminy Wata Bolesławiecka, mających odniesienie do profilaktyki uzależnień;
10)udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych;
11)wspomaganie instytucji i osób fizycznych w działaniach służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych, w tym poprzez współfinansowanie kosztów szkoleń.
4.Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii może obejmować między innymi:1)dofinansowanie organizacji obozów terapeutycznych i działalności instytucji pomagających członkom rodzin z problemami alkoholowymi oraz służących rozwiązywania problemów narkomanii – w miarę możliwości finansowych
2)dofinansowanie imprez abstynenckich i promujących zdrowy styl życia w tym:
a) sfinansowanie warsztatów profilaktycznych w placówkach oświatowych;
b) dofinansowanie udziału stałych uczestników grupy wsparcia w innych akcjach profilaktycznych np. zlotach rodzin i stowarzyszeń abstynenckich – w miarę możliwości finansowych budżetu;
c) dofinansowanie zakupu materiałów profilaktycznych w ramach realizacji wniosków placówek oświatowych i wspierających ich udział w profilaktycznych akcjach ogólnopolskich.
Odział 3. Planowany szacunkowy preliminarz wydatków związanych z realizacją Programu.
Lp. |
Nazwa zadania |
Planowane wydatki |
||||
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|||
1. |
Profilaktyka i koszty zwalczania alkoholizmu, narkomanii i innych uzależnień oraz oraz przeciwdziałanie przemocy w rodzinie w tym: - zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych i zagrożonych uzależnieniem; - udzielanie pomocy specjalistycznej rodzinom, w których występują problemy uzależnienia od narkotyków i tytoniu; - diagnoza lokalnych zagrożeń społecznych. |
57.700,00 |
52.700,00 |
52.700,00 |
57.700,00 |
|
2. |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej: -warsztaty profilaktyczne dla dzieci i młodzieży; - udział w kampaniach społecznych, dystrybucja materiałów profilaktycznych: - szkolenie nauczycieli i pedagogów; - szkolenie sprzedawców; - szkolenie członków GKRPA. |
52.200,00 |
25.000,00 |
25.000,00 |
25.000,00 |
|
3. |
Promocja zdrowego, bezpiecznego stylu życia, wskazywanie młodzieży form alternatywnego spędzania czasu wolnego, poprzez organizowanie imprez sportowych odbywających się bez udziału alkoholu. |
46153,85 |
25.000,00 |
25.000,00 |
28.800,00 |
|
4. |
Dofinansowanie kosztów organizacji kolonii lub zielonej szkoły dla dzieci i młodzieży szkolnej oraz sfinansowanie realizacji w trakcie pobytu na kolonii zajęć profilaktycznych w zakresie profilaktyki alkoholowej i przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnień behawioralnych. |
230.000,00 |
43.300,00 |
53.300,00 |
55.000,00 |
|
5. |
Bieżąca działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów alkoholowych. |
54 300,00 |
54.000,00 |
54.000,00 |
54.000,00 |
|
OGÓŁEM |
440.353,85 |
200.000,00 |
210.000,00 |
220.500,00 |
Zmiany w powyższym preliminarzu wydatków dokonywane będą zgodnie z zasadami obowiązującymi przy dokonywaniu zmian w budżecie Gminy Warta Bolesławiecka (nie będą wymagały zmiany Uchwały Rady Gminy Warta Bolesławiecka przyjmującej niniejszy Program).
ROZDZIAŁ VI.
OCZEKIWANE REZULTATY PROGRAMU
§ 6.
Oddział 1. Oczekiwane korzyści z realizacji programu
Stałe i konsekwentne realizowanie zadań przyjmowanego corocznie Programu może przynieść wymierne korzyści w sferach ekonomicznej i zdrowotnej naszego społeczeństwa,
a przede wszystkim znaczącą poprawę życia, a mianowicie:
1)zmniejszenie wydatków na opiekę zdrowotną;
2)wzrost produktywności pracowników;
3)zmniejszenie wydatków na pomoc społeczną i jej świadczenia;
4)poprawę zasobów materialnych gospodarstw domowych;
5)zmniejszenie wydatków wymiaru sprawiedliwości;
6)zmniejszenie kosztów leczenia urazów powstałych w wyniku wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców, pracowników, domowników, jak również kosztów leczenia chorób będących skutkiem nadużywania alkoholu;
7)podwyższenie sprawności psychofizycznej;
8)poprawa stabilności i bezpieczeństwa środowisk rodzinnych;
9)podniesienie świadomości społecznej w zakresie kosztów uzależnienia;
10)otwarcie społeczności na problemy wynikające z uzależnienia – szczególnie trudne
i ważne na terenie wiejskim;
11)budowanie otwartości wśród dzieci i młodzieży, w tym zaufania do funkcjonariuszy państwowych.
Oddział 1. Wskaźniki oceny realizacji programu:
1)liczba porad, konsultacji udzielonych w Punkcie Konsultacyjno- Informacyjnym;
2)liczba osób uczestniczących w grupach wsparcia;
3)liczba wniosków skierowanych do GKRPA o wszczęcie procedury w przedmiocie zastosowania przez sąd obowiązku podjęcia leczenia;
4)liczba rozmów motywacyjnych przeprowadzonych przez GKRPA;
5)liczba osób, wobec których podjęte zostały czynności przez GKRPA i prokuraturę zmierzające do orzeczenia przez sąd zobowiązania do podjęcia leczenia odwykowego;
6)liczba godzin przepracowanych przez psychologów i terapeutów w Punkcie Konsultacyjno –Informacyjnym;
7)liczba kampanii o charakterze profilaktycznym;
8)liczba kontroli z przestrzegania warunków sprzedaży napojów alkoholowych;
9)liczba osób biorących udział w imprezach sportowych;
10)liczba warsztatów i programów profilaktycznych realizowanych w szkołach, na koloniach;
11)liczba osób biorących udział w warsztatach i programach profilaktycznych;
12)liczba szkoleń profilaktycznych dla nauczycieli.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW KOMISJI
§ 7.
1. Członkom Komisji za czas związany z wykonywaniem zadań ujętych w niniejszym Programie przysługuje wynagrodzenie miesięczne za udział w posiedzeniach Komisji:
1)dla przewodniczącego – 800 zł brutto
2)dla zastępcy przewodniczącego - 600 zł brutto
3)dla pozostałych członków – 400 zł brutto
2. W przypadku nieobecności członka Komisji na posiedzeniu Komisji jego wynagrodzenie – za miesiąc, w którym odbyło się posiedzenie Komisji, na którym był nieobecny, zostanie pomniejszone o 10% bez względu na ilość nieobecności i ilości posiedzeń odbytych w danym miesiącu.
3. Wypłata wynagrodzenia w związku z wykonywaniem zadań określonych w ust. 1 następuje z dołu nie później niż w ostatnim dniu miesiąca, na podstawie list obecności przedstawionych w księgowości z dokonaną adnotacją przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego Komisji potwierdzającą fakt czynnego udziału członków w pracach Komisji.
ROZDZIAŁ VIII
USTALENIA KOŃCOWE
§ 8.
- Środki z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych są gromadzone w dziale 756 – dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej, rozdziale 75618 – wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw i paragrafie 0480 – wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu.
- Finansowanie działań określonych Programem następuje z działu 851 – ochrona zdrowia, rozdziału 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi i rozdziału 85153 – zwalczanie narkomanii.
- Nadzór nad realizacją „Gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani na lata 2022-2025” sprawuje Wójt Gminy Warta Bolesławiecka.
4.Realizatorem Programu jest Urząd Gminy Warta Bolesławiecka.
- Wójt Gminy sporządza raport z wykonania w danym roku gminnego programu profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomani i efektów jego realizacji, który przedkłada Radzie Gminy w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy raport.