Gospodarka odpadami komunalnymi
W związku z licznymi pytaniami i wątpliwościami Mieszkańców Gminy dotyczącymi przyszłości Zakładu Gospodarki Komunalnej w Warcie Bolesławieckiej zs. w Lubkowie informuję, że:
1. Świadczący na terenie Gminy Warta Bolesławiecka ww. Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem budżetowym Gminy nie posiadającym osobowości prawnej.
2. Celem ustawodawcy wyrażonym w zapisach ww. ustawy było zobowiązanie wójta, burmistrza, prezydenta miasta do wybrania podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w drodze przetargu. Ustawa nie dopuszcza innego sposobu wyboru podmiotu świadczącego te usługi. Za niezorganizowanie przetargu grozi kara od 10 000 do 50 000 zł. Ponadto należy zauważyć, że art. 6g ww. ustawy wskazuje, że do przetargów w zakresie nieuregulowanym ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminie stosuje się ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Reasumując: wójt nie może zlecić odbierania odpadów komunalnych jednostce budżetowej gminy
z pominięciem przetargu, jeżeli nie nastąpiła sytuacja opisana w art. 6f ust. 2. (materiał pochodzi ze strony Ministra Ochrony Środowiska).
3. Aby możliwe było dalsze świadczenie usług w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych przez ZGK w Warcie Bolesławieckiej musi dojść do przekształcenia Zakładu w Spółkę. Tylko podmiot posiadający osobowość prawną może wystartować w przetargu. 100% udziałowcem Spółki będzie Gmina Warta Bolesławiecka, co zapewni pełną kontrolę nad działalnością Spółki. Obecnie trwają analizy najbardziej korzystnego wariantu przekształcenia mającego na uwadze zachowanie na jak najniższym poziomie ceny wody, ścieków i odpadów.
4. Za pozostawieniem własnego podmiotu świadczącego usługi w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi (w nowej organizacji prawnej) przemawiają:
- zorganizowana na bardzo wysokim poziomie zbiórka odpadów:
ODBIÓR ODPADÓW ZMIESZANYCH | ODBIÓR ODPADÓW ZBIERANYCH SELEKTYWNIE |
ZABUDOWA JEDNORODZINNA: pojemnik 240 l - szt. 1672 |
ZABUDOWA JEDNORODZINNA: pojemniki 240 l - szkło - 1354 szt papier - 1249 szt. tworzywo sztuczne - 1371 szt. odpady BIO - 1143 szt. |
ZABUDOWA WIELORODZINNA: pojemnik 1100 l - szt. 48 |
ZABUDOWA WIELORODZINNA: pojemniki 1100 l - szkło - 45 szt. papier - 45 szt. tworzywa sztuczne - 45 szt. odpady BIO - 4 szt. |
WSKAŹNIK: 3,7 mieszkańca/pojemnik |
WSKAŹNIK 1,4 mieszkańca/pojemnik |
- specjalistyczne wyposażenie Zakładu:
ŚRODKI TRANSPORTU:
• 2 samochody bezpylne do odbioru i transportu zmieszanych odpadów,
• 2 samochody bezpylne do odbioru i transportu selektywnie zebranych odpadów
• 1 ładowarka fadroma,
• 2 koparko-ładowarki,
• 1 wózek widłowy,
• 3 ciągniki z przyczepami
POSIADANE INSTALACJE
- Linia sortownicza o wydajności 6000 Mg/a z możliwością rozbudowy,
- Linia kompostownicza o wydajności 900 Mg/a z możliwością rozbudowy,
- Linia do rozdrabniania gruzu budowlanego,
- Linia do demontażu odpadów wielkogabarytowych,
- Mobilne sito obrotowe do przesiewania kompostu i odpadów zmieszanych,
- Przerzucarka boczna do kompostu,
- Rozdrabniacz gałęzi, Rozdrabniacz tworzyw sztucznych,
- Stanowisko do magazynowania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz punkt selektywnej zbiórki,
- Stanowisko do magazynowania odpadów niebezpiecznych w tym baterie, akumulatory, przepalone oleje silnikowe oraz punkt selektywnej zbiórki,
- Boksy na odpady zbierane w sposób selektywny oraz punkt selektywnej zbiórki,
- Magazyn odpadów surowcowych przeznaczonych do recyklingu lub ponownego użycia i odzysku
SKŁADOWISKO ODPADÓW KOMUNALNYCH W MIEJSCOWOŚCI RACIBOROWICE DOLNE
• Powierzchnia całkowita 1,36 ha
• Pojemność eksploatacyjna 12240 m3,
• Czas eksploatacji 20 lat
wyposażone w :
- Kompaktor,
- Wagę,
- Brodzik dezynfekcyjny,
- Drenaż odcieków,
- Instalację odgazowującą składowisko,
- Mobilne sito obrotowe do zmieszanych odpadów
oraz osiągane wyniki:
Wskaźnik odebranych odpadów komunalnych na mieszkańca łącznie z selektywną zbiórką
2009 – 112,2 kg/M,
2010 – 155,0 kg/M,
31.10.2011 – 206,60 kg/M.
Wskaźnik odebranych odpadów selektywnie zbieranych
2009 – 45 kg/M ,
2010 – 57,2 kg/M
31.10.2011 – 56,25kg/M.
Odpady z remontów gruz budowlany odbierany jest w sposób selektywny - odzysk wynosi 100%.
Poziom redukcji składowanych odpadów
2009 - 0%,
2010 – 25%,
2011 > 60%
Poziom redukcji odpadów BIO 2010 r. > 60% (bez uwzględniania przydomowych kompostowników)
Odbiorem odpadów zmieszanych i zbieranych selektywnie objętych jest 95%M.
5. TERMINARZ WPROWADZANIA NOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI:
- zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. W ustawie przewidziano okresy przejściowe dla poszczególnych rozwiązań.
- 1 stycznia 2012 r. – zaczyna działać rejestr działalności regulowanej, gmina od tego dnia nie wydaje zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
- 31 kwietnia 2012 r. - przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.
- 1 lipca 2012 r. - sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz uchwałę w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostaną regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów.
- 1 stycznia 2013 r. - zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Do tego czasu gminy są zobowiązane podjąć uchwały w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji.
Od tego dnia powinna zacząć się kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z uchwał.
- 1 stycznia 2013 r. - przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na podstawie zezwoleń są obowiązani uzyskać wpis do rejestru.
- 31 marca 2013 r. - upływa termin złożenia przez gminy pierwszych sprawozdań do Marszałka Województw.
- 1 lipca 2013 r. – nowy system zaczyna funkcjonować - uchwały rad gmin wchodzą w życie, gminy zaczynają pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości i w zamian zapewniają świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą, a przedsiębiorcami.
Podane powyżej daty są terminami ostatecznymi. Gminy, które będą gotowe do wcześniejszego wprowadzenia systemu, mogą wprowadzić go wcześniej.
Sprawę prowadzi:
Anna Rościszewska
Insp. ds. ochrony środowiska i gospodarki wodnej