Biuletyn Informacji Publicznej

Inne

UCHWAŁA NR XIV/136/25 RADY GMINY WARTA BOLESŁAWIECKA

z dnia 25 września 2025 r.

w sprawie utworzenia wydzielonych rachunków dochodów jednostek budżetowych Gminy Warta Bolesławiecka prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2025 r., poz. 1153), art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2024 r., poz. 1530 z póz. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:
§ 1. Jednostkami budżetowymi Gminy Warta Bolesławiecka prowadzącymi działalność określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2025 r. poz. 1043 z późn. zm.), zwanymi w dalszej części jednostkami, gromadzącymi dochody na wydzielonym rachunku o których mowa w art. 223 ust. 1 z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych są:
1) Zespół Szkolno - Przedszkolny w Iwinach,
2) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Henryka Sienkiewicza w Raciborowicach Dolnych,
3) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wł. St. Reymonta w Warcie Bolesławieckiej,
4) Publiczna Szkoła Podstawowa im. Żołnierzy II Armii Wojska Polskiego w Tomaszowie Bolesławieckim.
§ 2. 1. Jednostki, o których mowa w § 1 gromadzą na wydzielonym rachunku dochody z następujących źródeł:
1) opłat za posiłki w stołówce szkolnej,
2) opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole,
3) opłaty z tytułu organizowania dla dzieci i młodzieży wypoczynku w okresie ferii zimowych i wakacji letnich, wycieczek szkolnych w tym „Zielona Szkoła” - z wyjątkiem tych, które są finansowane środkami innymi, stanowiącymi dochody budżetu gminy Warta Bolesławiecka,
4) opłat pobieranych przez szkołę za wydanie duplikatu świadectwa oraz legitymacji szkolnej,
5) wpływów z wynajmu, dzierżawy składników majątkowych będących w zarządzie lub użytkowaniu szkoły,
6) opłat z tytułu dostarczania przez jednostkę energii cieplnej i ciepłej wody do lokali podłączonych do kotłowni szkolnej,
7) odsetek od nieterminowych wpłat opłat wymienionych w pkt 1-5,
8) odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie lub w użytkowaniu szkoły,
9) spadków, zapisów i darowizn dokonanych w postaci pieniężnej na rzecz szkoły,
10) nagród i wyróżnień otrzymanych za udział w konkursach, festiwalach oraz innego rodzaju imprezach,
11) prowizji z tytułu wykonywania przez jednostkę czynności związanych z ubezpieczeniem uczniów,
12) prowizji z tytułu usług wykonywanych przez instytucje zewnętrzne na terenie szkoły,
13) wpłat od podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych pozyskanych na wzbogacenie oferty edukacyjnej lub remonty obiektów oświatowych,
14) środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży surowców wtórnych.
§ 3. 1. Dochody, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1
a) pochodzące z opłat za posiłki w stołówce szkolnej lub z opłat za wyżywienie w przedszkolu wnoszone odpowiednio za uczniów szkoły lub dzieci uczęszczające do przedszkola przeznaczane są na zakup żywności do przygotowania posiłków,
b) pochodzące z opłat za posiłki w stołówce szkolnej lub z opłat za wyżywienie w przedszkolu wnoszone za inne niż wymienione w pkt. a) osoby przeznaczane są na zakup żywności do przygotowania posiłków oraz pokrycie kosztów funkcjonowania kuchni/stołówki.
2. Dochody, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 - 14 przeznaczane są na:
1) pokrycie kosztów utrzymania pomieszczeń, w tym m.in. opłat za energię elektryczną, cieplną, wodę i gaz,
2) pokrycie kosztów związanych z organizacją wypoczynku i wycieczek dla dzieci i młodzieży,
3. pokrycie kosztów utrzymania obiektów należących do jednostki,
4. pokrycie kosztów najmu lub dzierżawy pomieszczeń niezbędnych na prowadzenie działalności statutowej jednostki,
5. sfinansowanie wynagrodzeń bezosobowych w ramach zawieranych przez jednostkę umów zlecenia lub umów o dzieło,
6. pokrycie kosztów napraw i remontów oraz konserwacji urządzeń,
7. uzupełnianie bazy materiałowej i wyposażenia, a także na zakup materiałów biurowych, środków czystości i pomocy dydaktycznych,
8. wzbogacenie oferty edukacyjnej,
9. organizowanie form krajoznawstwa i turystyki dostosowanych do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów oraz dzieci uczęszczających do przedszkola,
10. finansowanie organizacji uroczystości, konkursów bądź pokrywanie kosztów udziału w nich uczniów i dzieci uczęszczających do przedszkola,
11. realizację projektów edukacyjnych.
2. Środki gromadzone na wydzielonym rachunku nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych.
§ 4. 1. Kierownicy jednostek, o których mowa w § 1, zwani dalej kierownikami, sporządzają projekty planów dochodów i wydatków, o których mowa w § 2 i 3, zwane dalej projektami planów finansowych, w szczegółowości dział, rozdział, paragraf.
2. Projekty planów finansowych przekazywane są Wójtowi Gminy w terminie umożliwiającym ujęcie ich w projekcie uchwały budżetowej, odrębnie dla:
1) dochodów i wydatków o których mowa w § 3 ust 1,
2) dochodów i wydatków o których mowa w § 3 ust 2, łącznie dla wszystkich źródeł.
3. Wójt Gminy w terminie 7 dni od przedłożenia Radzie Gminy projektu uchwały budżetowej, przekazuje kierownikom informacje o kwotach dochodów i wydatków, o których mowa w § 2 i 3 ujętych w projekcie uchwały budżetowej.
4. Kierownicy w terminie do 22 grudnia sprawdzają projekty planów finansowych pod względem zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadzają odpowiednie zmiany. Tak sprawdzone i zatwierdzone przez kierowników projekty planów finansowych stanowią podstawę gospodarki finansowej w okresie od dnia 1 stycznia do dnia uchwalenia uchwały budżetowej.
5. Wójt Gminy w terminie 21 dni od podjęcia uchwały budżetowej, przekazuje kierownikom informacje o kwotach dochodów i wydatków, o których mowa w § 2 i § 3 przyjętych w uchwale budżetowej.
6. Kierownicy w terminie nie dłuższym niż 7 dni od otrzymania informacji, o której mowa w ust 5 sporządzają plany finansowe tych dochodów i wydatków, zwane dalej planami finansowymi.
7. Zatwierdzenie planów finansowych następuje w formie zarządzenia kierownika.
§ 5. 1. Kierownicy mogą dokonywać zmian w planie finansowym polegających na zmianach:
1) planu wydatków w ramach działów,
2) zwiększenia planu dochodów i wydatków w przypadku realizacji wyższych od planowanych kwot dochodów, o których mowa w § 2 ust.1 pkt 1,
3) zwiększenia planu dochodów i wydatków w przypadku pozyskania dochodów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2-14
2. Zmian, o których mowa w ust 1 kierownik dokonuje w formie zarządzenia.
3. Zarządzenie, o którym mowa w ust 2, kierownik przekazuje Wójtowi Gminy w terminie 7 dni od daty jego wydania.
4. Wójt Gminy w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w dokonanych zmianach w terminie 14 dni od dnia otrzymania zarządzenia, o którym mowa w ust 3, pisemnie poleca kierownikowi usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości wskazując termin ich usunięcia oraz zobowiązuje do powiadomienia o realizacji polecenia.
5. Gdy usunięcie nieprawidłowości nie jest możliwe, z uwagi na upływ roku budżetowego, Wójt Gminy zawiadamia kierownika o stwierdzonych nieprawidłowościach i zobowiązuje go do przedłożenia w określonym terminie wyjaśnień.
6. Środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku na dzień 31 grudnia roku budżetowego podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu gminy Warta Bolesławiecka w terminie do dnia 5 stycznia następnego roku.
§ 6. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Warta Bolesławiecka.
§ 7. Traci moc uchwała Nr XLI/404/2022 Rady Gminy Warta Bolesławiecka z dnia 24 listopada 2022 roku w sprawie utworzenia wydzielonych rachunków dochodów jednostek budżetowych Gminy Warta Bolesławiecka prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .

Przewodniczący Rady
Krzysztof Robert Boluk

Pliki do pobrania

Uchwała nr XIV/136/25 w sprawie utworzenia wydzielonych rachunków dochodów jednostek budżetowych Gminy Warta Bolesławiecka prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe

wyniki_glosowania_uchwała nr XIV/136/25 w sprawie utworzenia wydzielonych rachunków dochodów jednostek budzetowych

 

 

 

Udostępniony: 26 wrzesień 2025 Poprawiono: 26 wrzesień 2025
Opublikowano przez: Administrator
Licznik odwiedzin: 119
Wersje:
2025-09-26 08:21:42 Edycja przeprowadzona przez: Administrator